Laadstroomverdelers | Euro 5/6 auto laadtechniek (Merk: Samlex)

Laadstroomverdelers | Euro 5/6 auto laadtechniek (Merk: Samlex) ACME

De V2 versie van de Elogic serie bevat geavanceerde elektronica en software die ervoor zorgt dat de dynamo in voertuigen met Euro 5 en Euro 6 emissienormering een tweede accu (semi tractie, huishoudaccu) systeem goed kan opladen. Dit geavanceerde ontwerp houdt accu's in topconditie en minimaliseert uitval, dat resulteert in een maximale levensduur van de accu.


Dit is de V2 versie van de Samlex Elogic 1230 met robuustere connectoren. De Samlex Elogic aansluitbox is voor deze versie niet meer nodig.


Video van de Elogic 1230, we testen hem uit


Rem-energie voor het laden van de accu: te laag voltage!

Euro 5/6 (bedrijfs)wagens hebben een aangepaste stroomvoorziening die ervoor moet zorgen de uitstoot (emissie) van schadelijke uitlaatgassen te reduceren. Dit gebeurt door rem-energie op te slaan in de startaccu. Om restcapaciteit in de startaccu over te houden voor het opslaan van deze energie, zal de spanning van de startaccu mogen dalen tot circa 12,4 volt. In oudere wagens zorgt een dynamo ervoor dat de laadspanning 14,4 volt is. In Euro 5/6 wagens mag de dynamospanning echter dalen tot wel 11,5 volt.

Regelen is noodzakelijk

Wordt nu een huishoudaccu aangesloten, dan zal deze dus met een veel te lage spanning worden geladen waardoor deze niet vol komt. Verder wordt er bij het remmen een laadspanning gegenereerd die juist hoger is dan 14,4 volt. Dit is te hoog, zeker voor gel- en AGM huishoudaccu's.

Samlex Elogic lader

De Elogic laadserie van Samlex pakt bovenstaande problemen aan, waardoor u toch een tweede accu kunt monteren in uw auto. Onafhankelijk van de dynamospanning levert de Elogic lader een voorgeprogrammeerde laadspanning en -stroom aan de tweede accu.

De Elogic zal maximaal 30 ampère stroom leveren bij een 12 volts systeem, afhankelijk van het laadstadium van de tweede accu. Na een boostlading (snelladen) zal de lader automatisch in float (druppelen) gaan, waardoor de tweede accu nooit overladen wordt. Dit alles onafhankelijk van de hoogte van de dynamo spanning. 

Spanningsmeting of startcontact

Om te kunnen functioneren moet de 'voltage sense' aansluiting van de Elogic via de meegeleverde draadbrug verbonden zijn met startcontact of zo dicht mogelijk bij de pluspool van de startaccu. De lader zal stoppen met laden als het startcontact uitgezet wordt, of als de spanning van de startaccu onder de 12,4 volt komt, afhankelijk van hoe de Elogic aangesloten is.


AANWIJZING VOOR INSTALLATIE

Er ontstaat soms verwarring omtrent de 'voltage sense' aanluiting. Deze aansluiting bepaalt of de lader actief is. U kunt hem schakelen via het startcontact. In dit geval gaat de Elogic lader uit zodra u het voertuig uitschakelt. U kunt hem ook direct aan de +12 volt van de startaccu koppelen. In dit geval gaat de Elogic lader door met laden van de tweede accu totdat de startaccu een spanning heeft bereiklt van 12,4 volt. Zodat u de volgende keer voldoende spanning heeft om uw voertuig weer te starten. 


Specificaties

  • Ingangsspanning bereik: 8-15 volt DC
  • Uitgangsspanning: 10-15 volt DC
  • Maximale uitgangsstroom: 30 ampère
  • Uitgangsspanning rimpel en ruis: <50mV RMS
  • Piek efficiency: 93%
  • IP rating: IP-50
  • Koeling: convectie (geen ventilator)
  • Bescherming: te hoge stroom, te hoge temperatuur, te hoge spanning
  • Externe zekering eisen: 40 ampere zekering opnemen in zowel input als output
  • Keuring: EMC/E11
  • Input/output connectors: Torberry connector
  • Afmetingen: 19 x 15 x 6,2 cm
  • Gewicht: 1 kg

419,00€ Mobilenergy
Laadstroomverdelers | Euro 5/6 auto laadtechniek (Merk: Samlex) ACME

Samlex Elogic 12-12 30A lader voor euro 5/6 wagens

De V2 versie van de Elogic serie bevat geavanceerde elektronica en software die ervoor zorgt dat de dynamo in voertuigen met Euro 5 en Euro 6 emissienormering een tweede accu (semi tractie, huishoudaccu) systeem goed kan opladen. Dit geavanceerde ontwerp houdt accu's in topconditie en minimaliseert uitval, dat resulteert in een maximale levensduur van de accu.


Dit is de V2 versie van de Samlex Elogic 1230 met robuustere connectoren. De Samlex Elogic aansluitbox is voor deze versie niet meer nodig.


Video van de Elogic 1230, we testen hem uit


Rem-energie voor het laden van de accu: te laag voltage!

Euro 5/6 (bedrijfs)wagens hebben een aangepaste stroomvoorziening die ervoor moet zorgen de uitstoot (emissie) van schadelijke uitlaatgassen te reduceren. Dit gebeurt door rem-energie op te slaan in de startaccu. Om restcapaciteit in de startaccu over te houden voor het opslaan van deze energie, zal de spanning van de startaccu mogen dalen tot circa 12,4 volt. In oudere wagens zorgt een dynamo ervoor dat de laadspanning 14,4 volt is. In Euro 5/6 wagens mag de dynamospanning echter dalen tot wel 11,5 volt.

Regelen is noodzakelijk

Wordt nu een huishoudaccu aangesloten, dan zal deze dus met een veel te lage spanning worden geladen waardoor deze niet vol komt. Verder wordt er bij het remmen een laadspanning gegenereerd die juist hoger is dan 14,4 volt. Dit is te hoog, zeker voor gel- en AGM huishoudaccu's.

Samlex Elogic lader

De Elogic laadserie van Samlex pakt bovenstaande problemen aan, waardoor u toch een tweede accu kunt monteren in uw auto. Onafhankelijk van de dynamospanning levert de Elogic lader een voorgeprogrammeerde laadspanning en -stroom aan de tweede accu.

De Elogic zal maximaal 30 ampère stroom leveren bij een 12 volts systeem, afhankelijk van het laadstadium van de tweede accu. Na een boostlading (snelladen) zal de lader automatisch in float (druppelen) gaan, waardoor de tweede accu nooit overladen wordt. Dit alles onafhankelijk van de hoogte van de dynamo spanning. 

Spanningsmeting of startcontact

Om te kunnen functioneren moet de 'voltage sense' aansluiting van de Elogic via de meegeleverde draadbrug verbonden zijn met startcontact of zo dicht mogelijk bij de pluspool van de startaccu. De lader zal stoppen met laden als het startcontact uitgezet wordt, of als de spanning van de startaccu onder de 12,4 volt komt, afhankelijk van hoe de Elogic aangesloten is.


AANWIJZING VOOR INSTALLATIE

Er ontstaat soms verwarring omtrent de 'voltage sense' aanluiting. Deze aansluiting bepaalt of de lader actief is. U kunt hem schakelen via het startcontact. In dit geval gaat de Elogic lader uit zodra u het voertuig uitschakelt. U kunt hem ook direct aan de +12 volt van de startaccu koppelen. In dit geval gaat de Elogic lader door met laden van de tweede accu totdat de startaccu een spanning heeft bereiklt van 12,4 volt. Zodat u de volgende keer voldoende spanning heeft om uw voertuig weer te starten. 


Specificaties

  • Ingangsspanning bereik: 8-15 volt DC
  • Uitgangsspanning: 10-15 volt DC
  • Maximale uitgangsstroom: 30 ampère
  • Uitgangsspanning rimpel en ruis: <50mV RMS
  • Piek efficiency: 93%
  • IP rating: IP-50
  • Koeling: convectie (geen ventilator)
  • Bescherming: te hoge stroom, te hoge temperatuur, te hoge spanning
  • Externe zekering eisen: 40 ampere zekering opnemen in zowel input als output
  • Keuring: EMC/E11
  • Input/output connectors: Torberry connector
  • Afmetingen: 19 x 15 x 6,2 cm
  • Gewicht: 1 kg

419,00€ Mobilenergy
Samlex Elogic 12-12 30A lader voor euro 5/6 wagens Afbeelding

Samlex Elogic 12-12 30A lader voor euro 5/6 wagens

De V2 versie van de Elogic serie bevat geavanceerde elektronica en software die ervoor zorgt dat de dynamo in voertuigen met Euro 5 en Euro 6 emissienormering een tweede accu (semi tractie, huishoudaccu) systeem goed kan opladen. Dit geavanceerde ontwerp houdt accu's in topconditie en minimaliseert uitval, dat resulteert in een maximale levensduur van de accu.


Dit is de V2 versie van de Samlex Elogic 1230 met robuustere connectoren. De Samlex Elogic aansluitbox is voor deze versie niet meer nodig.


Video van de Elogic 1230, we testen hem uit


Rem-energie voor het laden van de accu: te laag voltage!

Euro 5/6 (bedrijfs)wagens hebben een aangepaste stroomvoorziening die ervoor moet zorgen de uitstoot (emissie) van schadelijke uitlaatgassen te reduceren. Dit gebeurt door rem-energie op te slaan in de startaccu. Om restcapaciteit in de startaccu over te houden voor het opslaan van deze energie, zal de spanning van de startaccu mogen dalen tot circa 12,4 volt. In oudere wagens zorgt een dynamo ervoor dat de laadspanning 14,4 volt is. In Euro 5/6 wagens mag de dynamospanning echter dalen tot wel 11,5 volt.

Regelen is noodzakelijk

Wordt nu een huishoudaccu aangesloten, dan zal deze dus met een veel te lage spanning worden geladen waardoor deze niet vol komt. Verder wordt er bij het remmen een laadspanning gegenereerd die juist hoger is dan 14,4 volt. Dit is te hoog, zeker voor gel- en AGM huishoudaccu's.

Samlex Elogic lader

De Elogic laadserie van Samlex pakt bovenstaande problemen aan, waardoor u toch een tweede accu kunt monteren in uw auto. Onafhankelijk van de dynamospanning levert de Elogic lader een voorgeprogrammeerde laadspanning en -stroom aan de tweede accu.

De Elogic zal maximaal 30 ampère stroom leveren bij een 12 volts systeem, afhankelijk van het laadstadium van de tweede accu. Na een boostlading (snelladen) zal de lader automatisch in float (druppelen) gaan, waardoor de tweede accu nooit overladen wordt. Dit alles onafhankelijk van de hoogte van de dynamo spanning. 

Spanningsmeting of startcontact

Om te kunnen functioneren moet de 'voltage sense' aansluiting van de Elogic via de meegeleverde draadbrug verbonden zijn met startcontact of zo dicht mogelijk bij de pluspool van de startaccu. De lader zal stoppen met laden als het startcontact uitgezet wordt, of als de spanning van de startaccu onder de 12,4 volt komt, afhankelijk van hoe de Elogic aangesloten is.


AANWIJZING VOOR INSTALLATIE

Er ontstaat soms verwarring omtrent de 'voltage sense' aanluiting. Deze aansluiting bepaalt of de lader actief is. U kunt hem schakelen via het startcontact. In dit geval gaat de Elogic lader uit zodra u het voertuig uitschakelt. U kunt hem ook direct aan de +12 volt van de startaccu koppelen. In dit geval gaat de Elogic lader door met laden van de tweede accu totdat de startaccu een spanning heeft bereiklt van 12,4 volt. Zodat u de volgende keer voldoende spanning heeft om uw voertuig weer te starten. 


Specificaties

  • Ingangsspanning bereik: 8-15 volt DC
  • Uitgangsspanning: 10-15 volt DC
  • Maximale uitgangsstroom: 30 ampère
  • Uitgangsspanning rimpel en ruis: <50mV RMS
  • Piek efficiency: 93%
  • IP rating: IP-50
  • Koeling: convectie (geen ventilator)
  • Bescherming: te hoge stroom, te hoge temperatuur, te hoge spanning
  • Externe zekering eisen: 40 ampere zekering opnemen in zowel input als output
  • Keuring: EMC/E11
  • Input/output connectors: Torberry connector
  • Afmetingen: 19 x 15 x 6,2 cm
  • Gewicht: 1 kg

  • Merk: Samlex
  • Model: EL1230
  • Beschikbaarheid: Op voorraad
  • 419,00€
  • Excl. BTW: 346,28€

Tags: samlex, acculader, laadstroom verdeler