Samlex IDC-360iM 1224 12 naar 24 volt 10A lader voor euro 5/6 wagens
Laad uw 24 volt accu met uw 12 volt dynamo/accu. Tegenwoordig is het bij moderne voertuigen (met zogenaamd EURO 5/6 motorsysteem) niet meer mogelijk om te bepalen of een motor draait / 'aan' staat door alleen de accuspanning af te lezen. Dit komt omdat de dynamospanning vaak niet meer, zoals vroeger het geval was, een min of meer vaste waarde heeft van rond de 14,4 volt. Om de startaccu capaciteit over te laten houden voor rem-energie wordt de dynamospanning namelijk vaak lager gehouden. De startaccu is hierop ontworpen. Maar een normale huishoudaccu vindt deze lage spanning niet fijn en wordt niet (goed) geladen. De IDC360iM 1224 heeft daar een oplossing voor. Hij kan namelijk via een bewegingssensor bepalen (naast startaccu spanningsmeting) of het voertuig 'aan' is. Is dit het geval dan wordt hij actief en wordt de tweede (24 volt) accu geladen.
De Samlex IDC-360iM 1224 is galvanisch gescheiden opgebouwd, dat wil zeggen dat de in- en uitgangen elektrisch gescheiden van elkaar zijn. Hij wordt gebruikt om via een 12 volt dynamo / startaccu aan de ingang, een 24 volt accu systeem aan de uitgang te laden met een laadstroom van maximaal 10 ampere bij een maximale laadspanning van 28,8 volt. Na het volladen gaat hij over op druppelladen.
Rem-energie voor het laden van de accu: te laag voltage!
Euro 5/6 (bedrijfs)wagens hebben een aangepaste stroomvoorziening die ervoor moet zorgen de uitstoot (emissie) van schadelijke uitlaatgassen te reduceren. Dit gebeurt door rem-energie op te slaan in de startaccu. Om restcapaciteit in de startaccu over te houden voor het opslaan van deze energie, zal de spanning van de startaccu mogen dalen tot circa 12,4 volt. In oudere wagens zorgt een dynamo ervoor dat de laadspanning 14,4 volt is. In Euro 5/6 wagens mag de dynamospanning echter dalen tot wel 11,5 volt. Zo krijgt u natuurlijk nooit een tweede accu (huishoud/semitractie) vol!
Regelen is noodzakelijk
Wordt nu een huishoudaccu aangesloten, dan zal deze dus met een veel te lage spanning worden geladen waardoor deze niet vol komt. Verder wordt er bij het remmen een laadspanning gegenereerd die juist hoger is dan 14,4 volt. Dit is te hoog, zeker voor gel- en AGM huishoudaccu's.
Samlex IDC-360-iM lader
Deze IDC-360-iM 1224 lader pakt dit bovenstaande probleem aan en laadt vlekkeloos uw tweede (huishoud) 24V accu. Dit doet hij zonder de startaccu leeg te trekken (automatische uitschakeling).
De IDC-360-iM 1224 zal maximaal 10 ampère stroom leveren aan een 24 volt accu (-bank), afhankelijk van het laadstadium van de tweede accu. Na een boostlading (snelladen) zal de lader automatisch in float (druppelen) van 27,4 volt gaan, waardoor de tweede accu nooit overladen wordt. Dit alles onafhankelijk van de hoogte van de dynamospanning.
Als uw voertuig tot stilstand komt / uit gaat dan merkt de IDC-360 dit en zal het laadproces op tijd stoppen. Hierdoor kan de tweede 24V accu nooit de 12V startaccu leegtrekken.
Lees hier de uitgebreide Nederlandstalige handleiding.
Specificaties
- Ingangsspanning bereik: 9-18 volt DC
- Uitgangsspanning boost: 28,8 volt DC
- Uitgangsspanning druppel: 27,4 volt DC
- Maximale uitgangsstroom: 10 ampere
- Maximale ingangsstroom: ca 20 ampere
- Bewegingssensor gevoeligheid in te stellen met programmeerknop van 1 (meest) tot 5 (minst gevoelig)
- Uitgangsspanning rimpel en ruis: <50mV RMS
- Ingang: + en - aansluiting aan te sluiten op startaccu
- Uitgang 1: + en - aansluiting voor tweede (huishoud) accu
- Uitgang 2: + en - aansluiting voor 24 volt verbruikers zoals radio, lampen, etc.
- IP rating: IP-20
- Koeling: convectie
- Aanbevolen zekering input: 32V 30A
- Aanbevolen zekering output: 32V 15A
- Bescherming: te hoge stroom, oververhitting, te hoge spanning
- Keuring: CE en Automotive
- Input/output connectors: 6 stuks 6.3 mm Fastons ('platte stekkers')
- Afmetingen: 19,1 x 13,2 x 7 cm
- Gewicht: 1,4 kg