Tweede accu laden in Euro 5/6 auto's

Gepost door Mobilenergy 12-09-2016 0 Commentaar Accu en acculaders,

De milieu-eisen aan moderne brandstofmotoren worden steeds strenger. Via de euro 5 (2009), en inmiddels de euro 6 (2013) emissienorm, is vastgelegd dat de uitstoot van schadelijke gassen aanzienlijk moet worden teruggebracht. Feitelijk moeten dieselauto's net zo 'schoon' worden als benzinewagens. Vanaf 1 januari 2015 moeten alle nieuwe auto's aan euro 6 voldoen.

 

Wat betekent dit voor de (accu-)stroom in uw auto?

Eén van de middelen om de emissienormen te bereiken is het opslaan van rem-energie in de startaccu. Deze energie kan later weer worden ingezet om zuiniger te rijden. De startaccu wordt dus gebruikt als energie-opslag. Dit terwijl vroeger de startaccu vrijwel werd ontzien, omdat stroom door de automotor direct aan de elektrische verbruikers werd geleverd.

 

Slimme dynamo: laadspanning wordt lager!

Normaal wordt de startaccu geladen met een laadspanning van circa 14,4 volt. In euro 5/6 wagens echter, kan de laadspanning vanwege bovenstaand mechanisme teruglopen tot wel 11,5 volt. Dit om ervoor te zorgen dat de startaccu spanning kan dalen tot 12,5 volt waardoor er restcapaciteit ontstaat om de rem-energie in op te slaan. Dit is echter niet voldoende om een tweede (huishoud-) accu in uw auto op te laden. Het bijladen van een tweede accu in uw euro 5/6 auto kan dus de nodige hoofdbrekens veroorzaken. Als u hier niets aan doet dan wordt de accu met te weinig spanning geladen en komt nooit vol. Aan de andere kant, zal bij het remmen de dynamospanning op kunnen lopen tot 15 volt en dit is juist weer te hoog. Uw kostbare tweede accu loopt daarom reële kans om snel defect te gaan als geen maatregelen worden genomen.

Een laadstroomverdeler zoals onze populaire Samlex BS100 laadstroomverdeler, kan zijn werk in Euro 5/6 auto's niet (goed) doen!

 

Oplossing: intelligente Elogic acculader voor euro 5/6 wagens

Elogic euro 5/6 laderDe meest effectieve oplossing die kan worden geboden is onze Elogic autolader. Deze zorgt ervoor dat in voertuigen met euro 5 of euro 6 emissienormering wel een tweede (semitractie-) accu kan worden geladen. Dit gebeurt onafhankelijk van de hoogte van de dynamospanning: de Elogic lader heeft een eigen laadprogramma dat ervoor zorgt dat de tweede accu op de beste wijze kan worden geladen. Als de accu vol is, wordt overgeschakeld op druppelladen. De accu wordt dus ook nooit overladen.

Meer informatie over de Elogic 12-12 30 Ampere lader vindt u hier.

Met deze compacte omvormer is het mogelijk om 100-120 volt wisselspanning (AC) apparaten, tot een ve..
15,95€
text_tax 13,18€
2 stuks 'kale' accukabel zonder eindstukken. Lengte per kabel 3 meter. De diameter van de kabels is ..
45,00€
text_tax 37,19€
6500 watt piek Zuivere Sinus omvormer uit de Pure Sine-Wave serie van Samlex. Gemaakt in Nederland.T..
1.490,00€
text_tax 1.231,40€
Dit is het topmodel van Samlex op het gebied van accu analyse.  De meest gebruikte, goedkoopst..
199,00€
text_tax 164,46€