230 volt in uw bedrijfswagen?

Gepost door Sander 14-09-2015 Omvormers,Accu en acculaders,

 

Bedrijfswagen met 230 volt voorzieningWe geven regelmatig advies over 230 volt installaties in bedrijfswagens. Men wil dan 230 volt onderweg zelfstandig genereren. Om bijvoorbeeld gereedschap te kunnen gebruiken. Maar ook om koffie te zetten of een magnetron te gebruiken.

 

 

Wat heeft u minimaal nodig om 230 volt onderweg in uw bus te gebruiken? Laten we bij het allerbelangrijkste beginnen, de energievoorziening. Nee dit is niet de 12 naar 230 volt omvormer. Deze geeft alleen maar energie door. De energie komt uit een (meestal 12 volt) accu. Nu denkt u ha mooi, die heb ik al: een startaccu.



Gebruik niet uw startaccu!
 

Een startaccu is gemaakt om uw auto te starten en onderweg, terwijl de motor draait, allerhande electronica en verlichting in de bus zelf van energie te voorzien. Gaat u de startaccu echter gebruiken om een 1000 watt slijptol mee aan te sturen, dan is de accu binnen de kortste tijd kapot. U moet daarom een tweede accu in uw bedrijfswagen plaatsen. Deze noemen we een semi tractie accu, ofwel huishoudaccu.


Een semitractie accu is gemaakt om langdurig stroom te leveren. Ten tweede kan op deze manier, indient correct geïnstalleerd, de startaccu nooit leeg of defect raken.



Bijladen van de accu met een laadstroomverdeler

 

Vervolgens moet uiteraard de huishoudaccu weer worden bijgeladen als deze (deels) leeg is. Immer voor niets gaat de zon op, gebruikte energie moet worden aangevuld. Voor dit doel is een laadstroomverdeler enorm handig. Deze zorgt ervoor dat zowel start- als huishoudaccu tijdens het laden weer worden bijgeladen. Ten tweede zorgt hij ervoor dat de startaccu niet kan worden leeggetrokken als u met 230 volt apparatuur gaat werken.


Als u tijdens stilstand uw motor stationair laat draaien scheelt dat ook: de motor functioneert dan als generator. Hierdoor komt de energie rechtstreeks uit de brandstof en wordt de accu deels ontzien.

 

Eventueel een aparte acculader voor snel bijladen

 

U kunt de laadstroomverdeler eventueel nog aanvullen met een acculader die werkt op netstroom. Immers, als u niet veel rijdt dan zal de laadstroomverdeler de accu niet voldoende bijladen. Met de acculader kunt u thuis of op de zaak via het stopcontact de accu snel van voldoende energie voorzien.



Tot slot: 12 naar 230 volt omvormer (inverter)
 

Tot slot hebben we uiteraard een 12 naar 230 volt nodig. Immers een accu maakt alleen maar een lage 12 volt gelijkspanning. De omvormer, ook inverter genoemd, maakt hier 230 volt wisselspanning van. Voor de meeste toepassingen waarbij gereedschappen of bijvoorbeeld magnetron worden gebruikt volstaat een 12 naar 230 volt omvormer van 1700 watt. Eventueel kan een 2500 watt inverter worden gebruikt voor zwaardere apparatuur, of als apparatuur tegelijk wordt gebruikt.



Hoe groot moet de accu zijn?

 

Zoals gezegd kan een accu zelf geen energie maken. Als u stilstaat dan bepaalt de grootte van de accu hoe lang u kunt werken. De energie inhoud van een accu wordt in ampere-uren (Ah) uitgedrukt. Aan de hand van volgend rekenvoorbeeld gaan we bepalen welke accu we nodig hebben. Om het rekenvoorbeeld te kunnen volgen moet u weten dat spanning maal stroom = vermogen. Of vermogen gedeeld door spanning = stroom


Stel u heeft een haakse slijper die 1200 watt gebruikt. U wilt u hier een half uur mee kunnen werken.

We delen allereerst het vermogen door de accuspanning: 1200/12 = 100 ampere. 

Dan de hoeveelheid Ah voor de klus: 100 maal 0,5 uur = 50Ah


In theorie heeft u dus een 50Ah accu nodig. Maar een 12 volt accu mag gemiddeld niet meer dan voor 50% worden ontladen. U heeft minimaal een 100Ah accu nodig. In de praktijk kiezen we liever ruimer. Omdat de stroom van 100 ampere hoog is, zal de accu extra worden belast en minder energie kunnen leveren. in de praktijk zouden wij bijvoorbeeld een 160 of 200 Ah accu kiezen.

 


Aansluiten van de Omvormer en de accu

 

We beginnen met het eenvoudigste: omvormer op de accu aansluiten. Allereerst plaatst u de accu op een vlakke ondergrond en zet deze vast met bijvoorbeeld een beugel aan een zijwand of in een lage bak. De accu heeft een plus en een min-pool. Hierop monteert u de plus en mindraad uit de omvormer. U zet de omvormer aan en u heeft 230 volt. Zo eenvoudig is het in essentie. Wel is het raadzaam om de omvormerkabels te zekeren. Zie in dit artikel een uitgebreide instructie. Tot slot sluit u de minpool van de accu aan op het chassis van uw bus. Dit is nodig voor correcte werking van de laadstroomverdeler. Een zwarte 16mm2 (millimeter kwadraat) kabel volstaat voor dit doel.


 

Aansluiten van de laadstroomverdeler BSW160
 

Vervolgens gaan we de BSW160 laadstroomverdeler plaatsen tussen de startaccu en de huishoudaccu. Dit lijkt moeilijker dan het is als u naar bovenstaand schema kijkt. Voor de basiswerking is het alleen nodig om vanaf de pluspool van de startaccu naar de M8 aansluiting op de BSW160 een rode kabel aan te leggen. 16mm2 accukabel is voldoende, Wij kunnen deze voorzien van M8 ogen. Vervolgens gaat er een kabel van de andere M8 aansluiting op de BSW160 naar de pluspool van de huishoudaccu. Nu is het alleen nog nodig om een dunne draad aan te sluiten tussen het chassis van de bus en de aansluiting voor platte stekkers op de BSW160. Zonder deze dunne draad op de BSW160 werkt deze niet omdat dan alleen op de minpool van de accu is aangesloten!